mandag 21. juni 2010

Huskjøp - kravspesifikasjon


Endelig har vi fått oss hus etter tre budrunder, hvor hver runde endte opp med forskjellige eiere. Det må jo være ment to be ;-) Første kjøper fikk ikke på plass finansieringen. I andre runde gikk huset for 350.000 mer og det var virkelig en heftig budrunde. Vedkommende ønsket deretter å trekke seg fra kjøpet, da han heller ønsket å overta huset til foreldrene. Vi ble derfor trukket inn i prosessen igjen og kjøpte huset 100.000 billigere. Snakk om kaos! Spennende ble det i alle fall.

Men hvordan gikk det med kravspekken vår? Vi hadde jo satt noen ønsker til kommende bopel. Vi ønsket å flytte et sted hvor vi kunne bli en god stund, hvor barna kunne utfolde seg og skape langsiktige relasjoner.

Gjennomgang av kravspekk:
1. Sted: Oslo eller Bærum. Dersom ikke det var oppnåelig vurderte vi også Tønsberg og Nøtterøy. Det ble Bærum ;-)
2. Enebolig med utleiemulighet. Det fikk vi!!! Leiligheten i dag skulle være vår mellomstasjon før vi fant det endelige og det hadde virkelig vært nedtur dersom vi måtte gått for enda en mellomløsning, som kun skulle vare noen år. Nå kan jeg få mer roen på meg, når det gjelder oppussing.
3. Minimum ett mål tomt. Det ble 1.5 mål.
4. Rolig og usjenert beliggenhet. Joda, innerst i blindvei med turområder på den ene siden og lite innsyn fra naboer fra de andre sidene.
5. Et "sentrum" i nærheten. Vi ønsket oss et levende nærmiljø, hvor det var kort vei til bakeren o.s.v. (Vi er jo tross alt ganske bortskjemte etter å ha bodd i byen i mange år). Det fikk vi ;-)
6. Gode transportmuligheter inn til byen. Tror det? T-bane skal også være på plass inn 2011.
7. Gode skoler og barnehager. Det gjennstår å se. Selger skrøyt i hvert fall veldig ;-)

Men alt har vel ikke gått etter planen? Jo ... vel nesten. Det eneste som trekker ned er huset. I dag har det ikke noe særlig sjarme. Utgangspunktet kunne gjerne hatt mer sjel, men potensialet er stort og jeg liker utfordringer.

Oi-oi-oi, som jeg gleder meg til å sette i gang. Første stopp blir møte med arkitekt. Sammen skal vi tegne drømmehuset og lage en plan for gjennomføring. Nedenfor ser du en tegning jeg lagde etter første budrunde ;-), men nå er det på tide å få en som virkelig kan dette på banen.
post signature

2 kommentarer:

tonenygaard sa...

Så fantastisk gøy! Gratulerer så mye!!!

My Wonderworld sa...

Tusen takk ;-) Jeg gleder meg veldig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...